Oh kom er eens kijken [Sales Talent]

Oh kom er eens kijken [Sales Talent]

Moeilijk vervulbare Sales vacatures vervullen

De crisis lijkt op z'n eind. De werkeloosheid steeg de afgelopen jaren, het aantal vacatures daalde. Maar voor de tweede achtereenvolgende maand is in november het aantal faillissementen relatief gezien aan de lage kant en is de ontwikkeling van het voortschrijdende jaargemiddelde verder gedaald. En toch heb jij last van ‘moeilijk vervulbare’ sales vacatures?

De crisis heeft er aan bijgedragen dat veel vacatures eenvoudiger dan voorheen vervuld kunnen worden. De account manager die je een paar jaar geleden nog een stoere leaseauto, laptop én massagestoel na de lunch moest beloven, die haal je nu moeiteloos binnen. Of toch niet…?

Er zijn nog steeds sectoren en 'moeilijke' vacatures waar het vervullen niet zo simpel is. De mismatch tussen vraag en aanbod is daarin zo groot dat zelfs een crisis jou als sales manager of recruiter daarbij niet kan helpen.

Bij veel moeilijk vervulbare functies ligt de oorzaak structureel verankerd. Vergrijzing speelt bij senior management vacatures bijvoorbeeld een belangrijke rol. De huidige arbeidsomstandigheden in sectoren als zorg en verpleging maken de functies daar minder aantrekkelijk. Als individuele werkgever kun je dergelijke oorzaken op korte termijn -zeker niet in je eentje- verhelpen. Voor de middellange termijn kunnen training en Management Development programma's helpen. Maar wat als je vandaag al versterking van je team nodig hebt?

Werf anders
Vermijdt in ieder geval de bekende platgetreden kanalen. Voor andere functies leveren die voldoende respons op, maar voor de moeilijk vervulbare functies zijn ze niet geschikt. Gooi het eens over een andere boeg!

Adwords
Google Adwords zorgt voor de bekende advertenties die boven of rechts van de zoekresultaten in Google verschijnen. Minder bekend is de mogelijkheid om daarmee te adverteren op andere sites dan op Google. Door daarvan gebruik te maken kun je ook latente banenzoekers bereiken, de kandidaten die niet echt actief op zoek zijn naar een andere job. Adverteer ook eens op communities en fora.

Go social!
Overweeg eens te adverteren in de time lines van de Friends en Followers van concullega's op Twitter of Facebook. En zorg er dan wél voor dat de werkzoekende kandidaat terecht komt op eenmobielvriendelijke vacaturepagina. Vandaag de dag zoekt immers zo'n 65% van de werkzoekenden via zijn smartphone of tablet naar passend werk! De PC en laptop verliezen snel terrein.

Referrals
Zet een referral programma op, eventueel ondersteund met softwaretools. Door goede tips te belonen, stimuleer je jouw eigen medewerkers om mee te helpen bij het vinden van een geschikte nieuwe collega. De kans is groot dat zij via hun studie/opleiding, congressen of (online) netwerken in contact zijn met potentiële kandidaten. Zorg er voor dat jouw medewerkers de vacature eenvoudig kunnen 'sharen', delen met één druk op de knop, via LinkedIn, Twitter, noem maar op.

Zoeken
Ga actief op zoek naar de juiste sollicitanten. Internet en social media kunnen daarbij uitermate behulpzaam zijn. Voor uitzendbureaus en andere intermediairs is dat gesneden koek, maar voor veel HR afdelingen van organisaties een minder vaak gebruikte werkwijze. LinkedIn, Google en social media zijn je helpers. Als je handig bent in het toepassen van zoekopties, gaat er meteen een wereld voor je open.

Talenten pools
Werkzoekenden bieden tegenwoordig ook zichzelf aan, sommigen compleet met een kennismakingsvideo. En overheden, zoals de Gelderse gemeente Druten, brengen hun werkzoekenden graag onder de aandacht van werkgevers. Het WWB-bestand omvat vandaag de dag veel talentvolle mensen die -sneller dan vroeger- uit de WW stroomden. Er zit goud in de bakken van uw gemeente. Zie bijvoorbeeld het aanbod van Sales Talent van deze week:

Oh kom er eens kijken,
goede #Sales Pieten te kust en te keur,
alleen Top kandidaten,
wij letten niet op kleur

>> www.Druten.ZoektCollega.nl  

Mobiel+Video scoort hoger
Op VerkopersCafe kun je een 'mobielvriendelijke' vacature plaatsen, compleet met video. Weet dat Google de combinatie mobiel+video bovenaan indexeert! Jouw vacature bovenaan in de zoekresultaten, en dan, met één click naar jouw -misschien toch niet zo- moeilijk vervulbare- vacature. Het kan. En werkzoekenden kunnen vandaag de dag -ook via hun smartphone- hun LinkedIn gegevens of CV simpel uploaden en aan jou verzenden.

Er zijn vast meer tips te geven op dit vlak. Je zult merken dat jij of jouw recruiter succesvoller wordt naarmate je actiever en innovatiever te werk gaat.

Go get them!

Zie HIER de actuele sales vacatures